Blog o fotografii komunikacyjnej

Selektywny kolor

Dzień jest pochmurny, a światło nieatrakcyjne. Niby mamy ciekawy kadr, ale brak słońca psuje kolory i odejmuje zdjęciu mocy. Co można wtedy zrobić?

Zdarza się także, że bałagan w kadrze powoduje, iż główny element zdjęcia jest słabo widoczny. Jak go uwypuklić?

Mamy oklepany kadr i chcemy go urozmaicić poprzez obróbkę. Jakiś pomysł?

Na wszystkie te pytania jest wiele odpowiedzi, a jedną z nich jest selektywny kolor. Obróbka ta ma na celu zamianę zdjęcia na czarno-białe (monochromatyczne) i pozostawienie głównego motywu w kolorze. Głównym motywem w naszym przypadku będzie oczywiście pojazd.

Jak przebiega taka obróbka? Otóż potrzebujemy obrazu kolorowego oraz dokładnie tego samego kadru w czerni i bieli (lub z jakimś zabarwieniem np. sepii). Zamiany pracy na czarno-białą można dokonać na przykład w sposób opisany w poście o postarzaniu zdjęć. Następnie ładujemy fotki do Photoshopa jako 2 warstwy, gdzie górna jest monochromatyczna. Przy górnej warstwie wstawiamy maskę ikonką kółka w prostokącie znajdującą się na dole okna warstw.

Następnie czarnym pędzlem malujemy po pojeździe odkrywając dolną warstwę. Krycie pędzla zależne jest od tego jak dużo koloru chcemy odzyskać. Najładniej wygląda jeśli kolor jest uwydatniony tylko w pewnym stopniu (od 20 do 50 %).

Potem łączymy warstwy, zapisujemy i gotowe.


Poniżej prezentuję kilka prac obrobionych w ten sposób.

      
      
      
            

Mi osobiście ten sposób obróbki bardzo się podoba. Ale znajduje on także przeciwników,
jak wiele rzeczy, które odbiegają od standardu. Ważne, aby selektywnego koloru używać
z umiarem i do kadrów, które po prostu do tego pasują.

Jedna odpowiedź

  1. Świetny poradnik stworzyłeś, prosty i treściwy. Przydał mi się w pracy. Pozdrawiam 🙂

    27 marca 2018 o 12:55

Dodaj komentarz