Blog o fotografii komunikacyjnej

Krzywe spojrzenie

Zazwyczaj staramy się, aby nasze zdjęcia były idealnie proste. Krawędzie lamp, budynków, czy horyzontu powinny być prostopadłe lub równoległe do krawędzi kadru. Jednak czasem można porzucić ten kanon i przechylić obiektyw nie o kilka, a o kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt stopni. Po co? Są 2 główne powody.

  • Podrasowanie banalnego kadru

Poprzez przechylenie obiektywu można uatrakcyjnić zdjęcie tworząc ciekawą kompozycję i wyróżnić je tym na tle kolejnych ujęć. Tak jak na przykład na tym zdjęciu wnętrza wagonu Bxhpi. Ukośny kadr na pewno bardziej przyciąga oko niż kolejna zwykła fota wnętrza.

      

Zamieszczam także kilka innych przykładów tego typu ujęć.

  • Ujęcie elementów, których nie można uchwycić w pozycji pionowej ani poziomej

Ukośny kadr przydaje się też, gdy chcemy zrobić zdjęcie np. z wysokim obiektem, a nie możemy się odsunąć. Ciężko wtedy przy pomocy standardowego kadru ogarnąć wszystkie elementy. No chyba, że posiadamy obiektyw typu rybie oko lub inny ultra-szeroki kąt jak np. Sigma 10-20.

W podsumowaniu warto wspomnieć, że technika krzywych zdjęć, tak jak większość technik udziwniających, powinna być stosowana z umiarem i tylko do ujęć, do których rzeczywiście pasuje. Nadmierne jej wykorzystywanie prowadzić będzie do tego, że nasze ukośne kadry nie będą już miały ciekawego i oryginalnego charakteru.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s